woensdag 13 september 2017

Aardbeien snoepjes (glutenvrij)


De scholen zijn weer begonnen !! Oh wat had mijn zoontje Eliano er weer zin in. Al zijn vriendjes zien en genieten van de juffen en zijn leuke school. Maar jeetje die drama 's ochtends met eten. Hij eet goed hoor en wil ook eten, maar van mij mag hij lekker zn boterham, cornflakes of cracker op de bank voor de televisie eten en dan kan ik dus 100 keer "eet eens door Eliano!" zeggen. Eigen schuld, want ik laat hem voor de televisie eten. Daarom gaat de televisie ook
regelmatig even uit als het echt over-de-top-langzaam duurt. Of het aankleden dan?! Soms denkt Eliano dat hij de tijd van de wereld heeft 's ochtends om alles rustig aan te doen. Maaar ik moet ook zeggen dat hij met wassen en aankleden wel goed zijn best doet 9 van de 10 keer. Heel soms is het zelfs zo dat hij zijn tanden al aan het poetsen is als ik beneden de waterkoker aanzet, gordijnen open doe en even naar de wc ga. Helemaal trots staat hij dan ook in de badkamer. Wat een geweldige jongen is het toch ook hahaha.




Wat ook weer nadenken is elke keer: wat gaat er in weer in de broodtrommel pfff. Ik wissel brood af met soms een croissantje en sowieso altijd fruit. Ik vind het erg belangrijk dat hij fruit eet. Ik laat hem ook zelf kiezen, zodat hij de keuze heeft in wat hij lekker vind. En dan nog iets ik besloot glutenvrij te gaan eten... Niet om mee te doen aan een trend, allesbehalve, want ik hou van alles te eten waar ik zin in heb hahaha. Ik doe het voor mijn gezondheid. Ik heb misschien al eens verteld dat ik een auto-immuun ziekte heb en ik hoor en lees van verschillende kanten dat glutenvrij eten erg goed voor me zou zijn. Ik heb er al vaker over nagedacht en vond het eerlijk gezegd te moeilijk en te ingewikkeld om te doen. Ook omdat ik met mijn zoontje te maken heb en die zo normaal mogelijk wil laten eten als in dat ik hem producten met tarwemeel enzo wil laten eten. Als je gaat kijken waar tarwemeel in wordt gebruikt dan snap je waarom ik het in eerste instantie niet wilde doen. Van frikandel (of is het frikadel?) tot ketjap tot aan die lekkere gekleurde dropjes en wat nog meer. Het is echt verbazend waar het allemaal in verwerkt wordt. Maar na allerlei zware medicijnen gaat het nog steeds niet goed met mijn lichaam. Toen heb ik ongeveer 2 maanden geleden toch de knoop doorgehakt en ben ik langzaam begonnen met glutenvrij te gaan eten. Nu eet ik ondertussen 4 weken helemaal glutenvrij en hoop dat mijn lichaam daar snel profijt van gaat hebben. Ik heb geen controle over de ziekte, maar ik heb wel controle over wat ik eet en hoe gezond ik voor mijn lichaam eet. En wie weet scheelt het heel veel voor mijn lichaam. Let's hope so! Hier in ieder geval een heerlijk gezond en glutenvrij snoepje, wat mijn zoontje trouwens zelf heeft uitgekozen (en hij vervolgens toch niet wilde eten).


Nodig:
1/2 kop (glutenvrije) havermout
1/2 kop ongezouten cashewnoten
1/2 kop semi-bevroren aardbeien
1/2 el honing
1/2 tl vanille extract
200 gr pure of melkchocolade
gevriesdroogde aardbeien (bij de action), fijngehakt
kokosrasp

Bereiden:
  1. Maal de cashewnoten en havermout fijn in de food processor. Voeg dan de aardbeien, honing en vanille extract toe en mix tot een mooi roze geheel.
  2. Rol met iets vochtige handen soort balletjes. Dit hoeft nog niet goed rond te zijn, want dat kan later nog. Leg ze op een snijplank of bord met bakpapier erop. Laat ze +/- 20-30 minuten opstijven in de koelkast.
  3. Haal de balletjes uit de koelkast en rol ze nu tot mooie ronde balletjes.
  4. Smelt dan de chocolade au bain marie. Dip de balletjes in de chocolade en leg ze terug op het bakpapier en bestrooi de helft met kokosrasp en de helft met gevriesdroogde aardbeien. Zet ze +/- 30 minuten in de koelkast om weer op te stijven. Daarna zijn ze klaar. Enjoy!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten