vrijdag 2 februari 2018

Zoete aardappel frietjes in een food-box


Eliano, mijn zoontje zag mij hier mee bezig en werd nieuwsgierig. "Mam?!" zei hij. "Is dat voor mij? Mag ik daar zo uit eten?" Ik zei: "dit is speciaal voor jou! Jij mag hier zo uit eten." Hij zat helemaal trots te genieten van zijn "gezonde frietjes". Ik vond het zelf een heel leuke food-box idee. Alhoewel ik met die kleine boef van mij niet mag klagen wat
eten betreft denk ik dat het soms ook wel met presentatie te maken kan hebben. Het oog wil ook wat en zeker bij kinderen. Als het er super cool en gaaf enzo uitziet dan zijn ze in ieder geval al nieuwsgieriger ;). 

Dit was ook iets wat ik al langer wilde maken en dan nu eindelijk gedaan. Ik heb zoveel verschillende to-do lijstjes. Lijstjes van wat ik nog wil bakken of dingen die ik in huis wil/moet doen als dingen die ik in mijn leven wil doen. Vermoeiend soms. Herkenbaar? En zeker als je daarnaast ook nog eens perfectionistisch bent en ziek bent en niet (snel) genoeg dingen kan wegstrepen. Voor nu heb ik er in ieder geval weer 1 kunnen wegstrepen 😉. Hieronder het receptje. Eet smakelijk!

Nodig (3 personen):
3 medium grote zoete aardappelen
1/2 el (zonnebloem)olie
zout
3 stukken zalm
75 gr rucola melange (of andere sla, wat je lekker vind)
8 cherrytomaatjes
1/4 komkommer
1 zakje sladressing knoflook kruiden van Calvé 
mayonaise 
ketchup 

3 plastic (doorschijnende) bekertjes
3 kartonnen snackcups
bakpapier
koektrommels, kartonnen doosjes of andere wat grotere bakjes om alles in te serveren

Bereiden: 
Verwarm de oven op 200 °C. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Schil de zoete aardappelen en snijd ze doormidden en snijd er frietjes van. Je kan de schil er ook aan laten, maar dan wel even goed schoonmaken/borstelen. Mix de frietjes met 1/2 el olie en een mespunt zout en hussel goed door. Verspreid dan de frietjes over de bakplaat. Bak ze ongeveer 15 minuten en probeer ze dan een beetje om te draaien en bak ze nog 20 minuten. Verwarm ondertussen wat margarine in een pan en bak de zalm hierin. Strooi wat zout en peper over de zalm. Snijd ondertussen de tomaatjes doormidden en ook de komkommer. Maak de sladressing zoals op het zakje staat beschreven. Kijk even of je de zalm al om kan draaien en doe dat als het kan. Mix de tomaat, sla, komkommer en dressing in een schaal. 

Bekleed de koektrommels of dozen met bakpapier. Leg hier de zalm in. Bekleed ook de snackcups met bakpapier en vul deze met de frietjes. Zet deze in de koektrommels. Vul de plastic bekertjes met de sla en zet ook deze in de koektrommels erbij. Nog een kloddertje  mayonaise en ketchup in aparte schaaltjes erbij en klaar. Enjoy!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten